niedziela, 16 sierpnia 2015

Robert Galbraith "Jedwabnik"

"Jedwabnik", to drugi tom serii o detektywie Cormoranie Striku i jego asystentce Robin, napisany przez autorkę "Harrego Pottera". Chwyciłam go do czytania od razu po skończeniu pierwszego tomu, "Wołanie kukułki". To, co pierwsze rzuciło mi się w oczy, to mniej kwiecistych ozdobników w tekście, o co miałam małą pretensję czytając pierwszą część. Poza tym całość serii jest spójna, poznajemy kolejne losy głównych bohaterów i zupełnie nowe zadanie, nad którym pracują.

Cormoran Strike przyjmuje sprawę zaginięcia pisarza Owena Quine, którą zgłasza mu zaniepokojona żona. Nie wiemy, co się stało, oprócz tego, że Owen miał problem z wydaniem swojej najnowszej książki, pokłócił się z agentką, zabrał swoje dzieło i jak to już bywało wcześniej nie raz, zniknął na kilka dni. Jednak tym razem zbyt długa nieobecność zaniepokoiła przyzwyczajoną do jego excesów żonę i postanowiła oddać sprawę zaginięcia w dobre ręce. W ręce detektywa. 

Razem więc z Cormoranem Strike szukamy pisarza, śledzimy rozmowy prowadzone w tej sprawie, obserwujemy ludzi związanych z branżą wydawniczą, szukamy śladów... Okazuje się, że książka, którą nie pozwolono mu wydać zawiera mnóstwo złośliwości i krytyki pod adresem jego znajomych. Całe środowisko wydawnicze i pisarskie jest tym bardzo poruszone, bo opisane rzeczy są bardzo niewygodne dla wielu osób. Brutalne morderstwo w tym przypadku, czytelnika raczej nie zdziwi, ale może zdziwić zabójca. Podejrzewałam kogoś innego, autorka nieźle zakręciła akcję.

Podczas czytania podobało mi się żartobliwe i nienachalne ukazywanie słabości ludzkich, różnych ludzkich priorytetów, jakimi się kierują w życiu. Widać to zwłaszcza przy spotkaniach Cormorana ze swoją siostrą, której zamążpójście, gromada dzieci i ogródek z magnolią to szczyt szczęścia, do którego każdy powinien dążyć. Cormoran ma inne priorytety, które oczywiście siostra potępia, natomiast sposób opisywania tego wszystkiego bardzo mnie bawił.

Warto przeczytać ten kryminał. Lubię podczas czytania odkrywać kolejne karty pracy detektywistycznej, zastanawiać się nad motywami i nad tym, kim jest zabójca. A książka właśnie to zapewnia: dość nieśpiesznie, odkrywając kolejne ślady i przesłanki docieramy do mordercy. Przyjemnie będzie przeczytać kolejną książkę tej serii, która zostanie wydana 22 października 2015 pod tytułem "Career Of Evil". 

Nie znalazłam jednak informacji, kiedy będzie polskie wydanie. Poczekam i tak :)

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Proszę o niespamowanie.
Będzie mi miło przeczytać Twój komentarz.