piątek, 21 kwietnia 2017

Remigiusz Mróz "Rewizja" (Joanna Chyłka tom 3)

Po przeczytaniu trzeciego tomu cyklu o Joannie Chyłce i Kordianie Oryńskim mam lekko mieszane uczucia. Głównie ze względu na Chyłkę, którą chętnie widziałabym jako bohatera niezłomnego, którego kocha się całym sercem, bohatera idealnego. Ale Chyłka taka nie jest. Owszem inteligencja i determinacja to naprawdę dwie bardzo silne cechy, które się ceni i podziwia. Ale jak taka osoba, zdolna góry przenosić, uparta do granic możliwości i logiczna w działaniach jest jednocześnie tak słabą jeśli chodzi o nią samą? Miałam wrażenie, że autor w jakiś dziwny sposób promuje te, niedopuszczalne wg mnie, zachowania prawniczki. Jestem po prostu przeciwna jeździe po pijaku i innym tego typu ekscesom, a w książce jest na to przyzwolenie, poprzez fakt, że popełnia je bohaterka, którą zwyczajnie polubiłam, ja i tysiące czytelników... 

Na bestialskie morderstwo nie ma natomiast przyzwolenia w żadnym momencie. Dwie osoby, matka i córka, zaś podejrzanym staje się Bukano, mąż i ojciec, Cygan wykluczony ze swej społeczności. Remigiusz Mróz wplata niepostrzeżenie wiedzę z zakresu nie tylko prawniczego, ale również historii Romów w Polsce, ich kultury i codziennego życia. Niemało jest też manipulacji, przepychanek słownych i zderzeń sił mocnych charakterów, obok prania pieniędzy, ubezpieczeń i różnych innych machlojek przestępczego świata.

Niejakim zaskoczeniem dla mnie było stanięcie Chyłki i Zordana naprzeciwko barykady prawniczej. Podoba mi się sprytne rozwiązanie tej sytuacji, zaskakuje również końcowa przepychanka w białych rękawiczkach. Zaczęłam się w międzyczasie również zastanawiać, że może trzeba było zostać prawnikiem? O ile łatwiej jest kupować wtedy samochód w komisie, żaden sprzedawca nie "zagnie" ;)

Doczytałam do końca i jeszcze przez długi czas w myślach analizowałam zdarzenia końcowe kryminału. A jeśli książka zostaje w głowie i ma się potrzebę zastanowienia się nad nią, to jest to po prostu bardzo dobra książka.


W cyklu "Joanna Chyłka" ukazały się do tej pory:
tom 1 - "Kasacja" (wydane: luty 2015)
tom 2 - "Zaginięcie" (październik 2015)
tom 3 - "Rewizja" (marzec 2016)
tom 4 - "Immunitet" (sierpień 2016)
tom 5 - "Inwigilacja" (marzec 2017)

2 komentarze:

  1. Popieram. Czytałam wieki temu książkę R.Bachmana "Wielki marsz", którą polecił mi przyjaciel...I do tej pory myślę o zakończeniu książki, bo na prawdę zostaje w pamięci.
    Ps. Właśnie odkryłam u nas w bibliotece "Inwigilację " ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja idę kolejno, teraz Immunitet :) Fajnie, że biblioteka dba, żeby były nowości!

      Usuń

Proszę o niespamowanie.
Będzie mi miło przeczytać Twój komentarz.