wtorek, 18 kwietnia 2017

Remigiusz Mróz "Zaginięcie" (Joanna Chyłka tom 2)

Drugi tom "Zaginięcie" zaczęłam czytać od razu po pierwszym. I cieszy mnie myśl, że tomów jest w sumie pięć, a autor zapowiada na swoim facebooku, że szósty również pojawi się w tym roku (2017).

Chyłka ma nocny telefon od dawnej szkolnej znajomej, że zginęła ich trzyletnia córeczka, a ona i jej mąż są głównymi podejrzanymi. W ich domu, w Sajenku obok Augustowa, brak jakichkolwiek śladów, alarm włączony przez całą noc, córki nie ma, natomiast śledczy podejrzewają morderstwo dziecka. Chyłka i Oryński podejmują się obrony małżeństwa, jednak równolegle próbują się jak najwięcej sami dowiedzieć, ponieważ oskarżenie dwojga ludzi jest głównie oparte na poszlakach, żadnych dowodów. Im bardziej zagłębiają się w sprawę, tym mocniej się ona komplikuje.

Poszukiwanie prawdy bywa bardzo bolesne, na granicy łamania prawa, na granicy życia i śmierci. Podobało mi się wplecenie w akcję szczegółów geograficznych miejscowości, które znam. To tak, jakby akcja odbywała się gdzieś obok mnie, jakby stała się bardziej realna. 

Osobnym tematem, który wybija się w tej książce są względy moralne i względy prawnicze. Zadaniem prawnika-obrońcy jest obrona jego klienta i nieważne, jak bardzo to jest sprawiedliwe czy raczej - niesprawiedliwe. Klientowi nie można zaszkodzić ani decydować za klienta, co dla niego będzie lepsze. Jak należy postąpić? Tak jak wymagają tego ustawy i regulamin samorządu zawodowego, czy po prostu sprawiedliwie? Zachować tajemnicę adwokacką czy jednak postąpić sprawiedliwie? Przed taką decyzją staje Chyłka i Oryński i nie jest to łatwe.

"Zaginięcie" czyta się płynnie, mnie akcja wciągnęła w swoje zawiłości. Prawnych kruczków ani reguł za bardzo nie znam, są dla mnie nowością, chociaż sam autor w posłowiu zaznaczył, że pozwolił sobie na kilka odstępstw od litery prawa, koniecznych dla fabuły. Znawcy tematu będą wiedzieli, o co chodzi, natomiast laicy, tacy jak ja, skupią się na wartkiej akcji, rozwoju relacji pomiędzy bohaterami i rozwiązywaniu tajemnicy zaginionej dziewczynki.

W cyklu "Joanna Chyłka" ukazały się do tej pory:
tom 1 - "Kasacja" (wydane: luty 2015)
tom 2 - "Zaginięcie" (październik 2015)
tom 3 - "Rewizja" (marzec 2016)
tom 4 - "Immunitet" (sierpień 2016)
tom 5 - "Inwigilacja" (marzec 2017)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Proszę o niespamowanie.
Będzie mi miło przeczytać Twój komentarz.